[11] To mne těší! A nakažlivé to určitě být může. Vzpomínám, že před lety jsem začínal tím, že jsem v Zoneru mazal normální fotky, což byly mé první kroky tímto směrem. Viz třeba http://www.zeropixel.cz/zp/foto_full.php?id=30420
No a tehdy jsem sepsal postup jak to dělám a spustil tak vlnu nadšenců, co to zkoušeli taky. Těší mne, když ostatní objevují něco pro ně nového a já mám pocit, že jsem je nějak obohatil. : )
Když jsem tak jezdil kolem tou tramvají, tak mou pozornost upoutal takový zvláštní ochoz kolem budovy. Docela vysoko a nebylo úplně zřejmé, zda to má sloužit jako přístřešek nebo po tom měl někdo chodit. Představoval jsem si, když bych tam nahoru vylezl, kam bych se vlastně mohl dostat... kam to vede. A tady se vlastně dívám na mně skrytou opačnou stranu budovy. A ochoz... nevede nikam. : )
[8] Ahoj Martine, určitě to vyzkoušej, je s tím spousta legrace. : ) Já to zařadil v rámci oživení zatuhlého pohledu (dokonale ostrý detail), tak jsem začal "mazat" a přidal zájem o výtvarný projev. Mám pocit, že mne to hodně obohatilo.
Technika záměrného rozmazání je úplně prostá. Na rozdíl od normálního focení nastavíš záměrně dlouhý čas, který nemůžeš udržet z ruky, ale stihne zachytit pohyb (jako odrazový můstek doporučuju 0,5 sekundy). Tomu se přizpůsobuje ISO/clona. Zpravidla při tak dlouhém čase potřebuješ ISO na minimu a clonu na maximu, aby to expozičně vyšlo.
Pravidla hry by měnil ND filtr, pokud jde o nastavení clony nebo slunečné počasí. Já zatím experimentoval jen s focením "nadivoko" z ruky a různými možnostmi jak "správně" pohnout. Stativ teprve budu zkoušet (je dost těžkej na tahání jen tak).
Síla a slabina spočívá právě v tom pohybu, který uděláš. Někdy to je fantastický výsledek ze kterého spadne čelist, většinou ale vzniká jen rozmazaná fotka na kterou se nedá dívat. Oproti běžné logice může i při pohybu foťáku při expozici vzniknout ostrá fotka (i dokonale ostrá). Většinou se zároveň zachycený obraz přibližuje výtvarnému podání, vyvolává úplně jiný dojem. Případně v černobílém negativu působí jako kresba. Jedním příkladem "jiné" rozmazané fotky je můj obraz "Individualita" (složitější pohyb ve více osách): http://www.zeropixel.cz/zp/foto_full.php?id=46943
Během toho roku jsem dospěl k tomu, že čistě rozmazané fotky spíš nefungujou a nejlepší mi přijde takový pohyb, který zároveň nechá v obraze dostatek ostrých detailů, kterých se pak lze držet, místo pouhého bloudění v mazanici. Pokud jde o tento detail, pohyb nemusí být rovnoměrný. Naopak - víš, že expozice bude tvat půl sekundy, tak větší část té doby necháš zaznamenávat ostré detaily a rozmazání dáš před nebo za klidovou část expozice! A samozřejmě... "světlo" se "zapisuje" rychleji. ; )
Udělat dobrou fotku touto technikou není o nic jednodušší než snaha udělat dobrou fotku normálním způsobem. Tohle je snad ještě víc o štěstí (nebo tréninku pohybu) a pořízení série podobných expozic, kde každá je trochu jiná a jedna snad vyjde dle představ. : )
[10] No, a teď připočti, že jsem to zatím zkoušel jen z ruky, takže co kus to vyloženě originál (neznámá) a na tom malinkém displeji foťáku všechny mazanice vypadají mnohem slibněji. Pak to člověk hodí na velký monitor a začně mazat... ; )
Stanislav Lepič | 20:35:01 10.01.2019
Stanislav Lepič | 18:11:51 10.01.2019
Stanislav Lepič | 16:38:36 10.01.2019
Stanislav Lepič | 07:00:33 10.01.2019
No a tehdy jsem sepsal postup jak to dělám a spustil tak vlnu nadšenců, co to zkoušeli taky. Těší mne, když ostatní objevují něco pro ně nového a já mám pocit, že jsem je nějak obohatil. : )
Stanislav Lepič | 21:15:43 09.01.2019
Stanislav Lepič | 21:08:13 09.01.2019
Stanislav Lepič | 21:04:35 09.01.2019
Stanislav Lepič | 21:02:18 09.01.2019
Stanislav Lepič | 20:57:33 09.01.2019
Technika záměrného rozmazání je úplně prostá. Na rozdíl od normálního focení nastavíš záměrně dlouhý čas, který nemůžeš udržet z ruky, ale stihne zachytit pohyb (jako odrazový můstek doporučuju 0,5 sekundy). Tomu se přizpůsobuje ISO/clona. Zpravidla při tak dlouhém čase potřebuješ ISO na minimu a clonu na maximu, aby to expozičně vyšlo.
Pravidla hry by měnil ND filtr, pokud jde o nastavení clony nebo slunečné počasí. Já zatím experimentoval jen s focením "nadivoko" z ruky a různými možnostmi jak "správně" pohnout. Stativ teprve budu zkoušet (je dost těžkej na tahání jen tak).
Síla a slabina spočívá právě v tom pohybu, který uděláš. Někdy to je fantastický výsledek ze kterého spadne čelist, většinou ale vzniká jen rozmazaná fotka na kterou se nedá dívat. Oproti běžné logice může i při pohybu foťáku při expozici vzniknout ostrá fotka (i dokonale ostrá). Většinou se zároveň zachycený obraz přibližuje výtvarnému podání, vyvolává úplně jiný dojem. Případně v černobílém negativu působí jako kresba. Jedním příkladem "jiné" rozmazané fotky je můj obraz "Individualita" (složitější pohyb ve více osách): http://www.zeropixel.cz/zp/foto_full.php?id=46943
Během toho roku jsem dospěl k tomu, že čistě rozmazané fotky spíš nefungujou a nejlepší mi přijde takový pohyb, který zároveň nechá v obraze dostatek ostrých detailů, kterých se pak lze držet, místo pouhého bloudění v mazanici. Pokud jde o tento detail, pohyb nemusí být rovnoměrný. Naopak - víš, že expozice bude tvat půl sekundy, tak větší část té doby necháš zaznamenávat ostré detaily a rozmazání dáš před nebo za klidovou část expozice! A samozřejmě... "světlo" se "zapisuje" rychleji. ; )
Udělat dobrou fotku touto technikou není o nic jednodušší než snaha udělat dobrou fotku normálním způsobem. Tohle je snad ještě víc o štěstí (nebo tréninku pohybu) a pořízení série podobných expozic, kde každá je trochu jiná a jedna snad vyjde dle představ. : )
Stanislav Lepič | 16:22:19 09.01.2019
Stanislav Lepič | 16:21:19 09.01.2019
Stanislav Lepič | 16:14:06 09.01.2019
Stanislav Lepič | 06:44:36 09.01.2019
Stanislav Lepič | 19:56:08 08.01.2019
Stanislav Lepič | 19:10:03 08.01.2019
Stanislav Lepič | 18:24:32 08.01.2019
Stanislav Lepič | 18:24:20 08.01.2019
Stanislav Lepič | 18:23:59 08.01.2019
Stanislav Lepič | 18:22:27 08.01.2019
Stanislav Lepič | 18:21:28 08.01.2019